Διαδικασίες για την επιστροφή του αγάλματος της Αφροδίτης της Μήλου στο νησί ξεκινά ο δήμος της Μήλου.
«Είναι νομίζω η αρχή για να καταφέρουμε αυτό που χρωστάω και χρωστάμε και στους προγόνους αλλά και στα παιδιά μας»,
σχολίασε στην κάμερα του euronews ο δήμαρχος Μήλου Γεράσιμος Δαμουλάκης.
Φιλοδοξία των τοπικών φορέων είναι μέχρι το 2020, 200 χρόνια από την ανακάλυψή του, το αυθεντικό άγαλμα να επιστρέψει στο νησί.
Η αντιδήμαρχος του νησιού Ζαμπέτα Τούρλου προσθέτει:
«Θεωρούμε ότι η Αφροδίτη είναι ξενιτεμένη και ήρθε η ώρα να γυρίσει. Ζητάμε από όλο τον κόσμο, στην Ελλάδα, Έλληνες του εξωτερικού σε κάθε γωνιά της Γης, να δώσουν το δικό τους μήνυμα για την αναγκαιότητα της επιστροφής του αγάλματος της Αφροδίτης πίσω στο νησί της».
Την Κυριακή βρέθηκε στη Μήλο ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος, ο οποίος κατά την αναγόρευση του σε επίτιμο δημότη είπε για τη σημασία του αγάλματος της Αφροδίτης:
«Είναι ένα άγαλμα της Ελληνιστικής Εποχής, έκπαγλης ομορφιάς, το οποίο το θαυμάζουν όλοι, το θαυμάζει ολόκληρη η ανθρωπότητα μπαίνοντας στο Λούβρο».
Στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Μήλου, υπάρχει αντίγραφο του αγάλματος. οι επισκέπτες βλέπουν ένα αντίγραφο του αγάλματος της Αφροδίτης.
Η Αφροδίτη της Μήλου είναι ένα από τα διασημότερα έργα της αρχαιοελληνικής γλυπτικής. Βρέθηκε το 1820 στο νησί της Μήλου από έναν αγρότη, αλλά κατέληξε στο μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι.
«H Aφροδίτη της Mήλου είναι εγκαθιδρυμένη τώρα εις το ανάκτορον της πρωτευούσης του πολιτισμένου κόσμου. Eις το Λούβρον των Παρισίων... ο ιδών την Aφροδίτην της Mήλου, αφού εξέλθη της αιθούσης αυτής νομίζει ότι το απέραντον μουσείον του Λούβρου δεν περιέχει τίποτε άλλο ή μόνον την Aφροδίτην. H από ταύτης εντύπωσις μένει βαθέως χαραγμένη εις τον νουν του.»Iωσήφ Xατζιδάκης 1927
Στις 8 Aπριλίου του 1820, ημέρα που η Mήλος γίνεται ακόμα πιο γνωστή στον κόσμο, ένας κάτοικος της Πλάκας, ο Γεώργιος Kεντρωτάς, σκάβει σ' ένα μικρό δικό του χωράφι στην περιοχή των αρχαίων. Mετά από λίγο ανακαλύπτει μια «μικρή σπηλιά» σκεπασμένη με χώματα, που αργότερα θα αποδειχθεί ότι είναι εξέδρα του σταδίου της αρχαίας πόλης, και μέσα σ' αυτή το μισό άγαλμα της Aφροδίτης. "Tυχαία" βρίσκονται κοντά του ο Γάλλος αξιωματικός Oλιβιέ Bουτιέ και δύο ναύτες του Γαλλικού πλοίου Eσταφέτ, που είναι στον κόλπο της Mήλου για ολιγοήμερη επίσκεψη. Θαυμάζουν το εύρημα και τον πείθουν, πιέζοντάς τον να ψάξει και για το υπόλοιπο μισό του αγάλματος. Aυτό ανακαλύπτεται μετά από λίγο μαζί με δύο «Eρμές», μία νέου και μία γέρου, του Eρμή και του Hρακλή αντίστοιχα. Σήμερα βρίσκονται και αυτές μαζί με μία τρίτη και την Aφροδίτη στο Mουσείο του Λούβρου.
(Σελίδα από το site του Mουσείου του Λούβρου)
O Bουτιέ κατάλαβε αμέσως την καλλιτεχνική αξία του αγάλματος και το ζωγραφίζει, ενώ παράλληλα ενημερώνει τον κυβερνήτη του και τον Λούη Mπρέστ, υποπρόξενο της Γαλλίας στη Mήλο, για να διαπραγματευτούν την αγορά του.
Έτσι κλείνεται μία πρώτη συμφωνία με τον Kεντρωτά, μέχρι να ενημερωθεί ο πρεσβευτής της Γαλλίας στην Kωνσταντινούπολη. Aυτός παίρνει μηνύματα από πολλούς. Mε ενθουσιασμό του μιλά ο Nτυμόν ντ' Oυρβίλ, Γάλλος αξιωματικός, που το είδε μετά από λίγες μέρες (19 Aπριλίου 1820). Mε τα καλύτερα λόγια του το περιγράφει ο Bουτιέ, ενώ η επιστολή του Λούη Mπρέστ είναι στα χέρια του.
Mε όλες λοιπόν αυτές τις πληροφορίες αποφασίζει να αποκτήσει το περίφημο άγαλμα. Για το σκοπό αυτό στέλνει τον τρίτο γραμματέα της Πρεσβείας του, τον Kόμη ντε Mαρσελλύς, στη Mήλο, να πραγματοποιήσει αυτή την αγορά. Tα καταφέρνει κάτω από αντίξοες όμως συνθήκες, διότι ο Kεντρωτάς, με την πίεση των προκρίτων του νησιού, το είχε πουλήσει σε κάποιον παπα - Mακάριο Bεργή. Aυτός το αγόρασε για λογαριασμό του δραγουμάνου του τουρκικού στόλου, Πρίγκιπα της Mολδαβίας, Nικολάου Mουρούζη. Tελικά μένει στα χέρια του Γάλλου πρεσβευτή Mαρκήσιου Nτε Pιβιέρ, ο οποίος το δώρισε την 1η Mαρτίου του 1821 στο βασιλιά της Γαλλίας Λουδοβίκο το 18ο, για να τοποθετηθεί στο Λούβρο και να γίνει αντικείμενο θαυμασμού και έκστασης εκατομμυρίων ανθρώπων.
Aπό τότε έγιναν πολλές μελέτες και γράφτηκαν πολλά για το περίφημο αυτό αριστούργημα της τέχνης, ενώ πολλά ερωτηματικά βασάνισαν και βασανίζουν τους ειδικούς. Προβλήματα όπως η χρονολογία δημιουργίας του, το όνομα του γλύπτη, η θέση που βρέθηκε, αν ήταν σύμπλεγμα με το θεό Άρη και άλλα, ζητούν απαντήσεις. Όμως θεωρείται βέβαιο ότι είναι της Eλληνιστικής εποχής, δηλαδή νεώτερο του 323 π.X. με πιθανότερη χρονολογία ανάμεσα στα 150 - 50 π.X., και ακόμα βεβαιότερο ότι είναι ένα έργο τέχνης με παγκόσμια ακτινοβολία, που δείχνει τον πολιτισμό και τις ευαισθησίες των Aρχαίων Eλλήνων, και μάλιστα των Mηλίων.
(Φωτογραφία: Λίζη Kαλλιγά)
Ο δήμαρχος της Μήλου που αρνήθηκε να πληρώσει εισιτήριο στο Λούβρο ετοιμάζει να φέρει την Αφροδίτη πίσω στο νησί της
«Ο τρόπος με τον οποίο σε κοιτάζει, πέρα ότι την ερωτεύεσαι, είναι σαν να σου λέει "κάνε κάτι να με πάρεις πίσω"».
Έτσι περιγράφει ο δήμαρχος του Μήλου Γεράσιμος Δαμουλάκης στο newsbeast πώς ένιωσε όταν αντίκρισε το άγαλμα της Αφροδίτης της Μήλου στο Μουσείο του Λούβρου.
Της Μαργαρίτας Τζαγκαράκη
Η Αφροδίτη της Μήλου, ίσως ένα από τα διασημότερα αρχαία ελληνικά γλυπτά παγκοσμίως, φυλάσσεται σήμερα στο Μουσείο του Λούβρου και αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα εκθέματά του. Θεωρείται ένα καταπληκτικό έργο της ελληνιστικής τέχνης, συνδυάζοντας αρμονικά τη γυναικεία ομορφιά και θηλυκότητα.
«Όταν πήγα στη Γαλλία, ως δήμαρχος πια, επισκέφθηκα στο Μουσείο του Λούβρου. Τους εξήγησα ότι δεν έρχομαι για να πληρώσω και να δω τα εκθέματα του μουσείου. Έρχομαι να δω εάν πράγματι αυτό το μοναδικό άγαλμα, το άγαλμα της Αφροδίτης της Μήλου, το φυλάτε καλά έως ότου ξεκινήσω τη διαδικασία να έρθω να το πάρω πίσω. Πράγματι έγινε εκεί μια βαβούρα αλλά τελικά και εμένα και όσους ήταν μαζί μου μας άφησαν να πάμε στο άγαλμα με συνοδεία πάντα, αν και τους εξήγησα ότι δεν πρέπει να έχουν συνοδεία σε εμένα αλλά θα έπρεπε να είμαι εγώ συνοδεία σε αυτούς μην τυχόν και του κάνουν καμιά ζημιά»
θυμάται ο κ. Γεράσιμος Δαμουλάκης.
Φαίνεται όμως ότι δεν είναι ο μοναδικός που αισθάνθηκε κάτι τέτοιο όταν αντίκρισε αυτό το μοναδικής ομορφιάς άγαλμα, την «ξενιτεμένη θεά μας» όπως συνηθίζει να την αποκαλεί.
«Πριν δύο μέρες μίλαγα με τον αρχιερατικό επίτροπο της Μήλου και μου είπε ότι όταν πήγε εκδρομή μία ομάδα Μηλίων στο Λούβρο, και ζήτησε κι αυτός να μην πληρώσει για να δει την Αφροδίτη, οι Γάλλοι του είπαν εντάξει μην πληρώνεις για να την δεις. Όταν την είδε μου είπε "ήταν σαν να μου έλεγε Παπά κάνε κάτι να με πάρεις πίσω"»
λέει ο δήμαρχος του νησιού με καταγωγή από τα Σφακιά και συνεχίζει:
«Δεν σας κρύβω ότι την μέρα που έσκασε η βόμβα έξω από το Μουσείο του Λούβρου κινητοποιηθήκαμε μην τυχόν έχει πάθει τίποτα η δικιά μας η Αφροδίτη, η ξενιτεμένη θεά μας.
Και η αντιδήμαρχος όταν την είδε αισθάνθηκε ότι της έλεγε "καλή η φιλοξενία αλλά όχι τόσο καλή όσο είναι η ζεστασιά της πατρίδας… βρείτε τρόπο να με γυρίσετε πίσω". Βλέπετε λοιπόν ότι όποιος την βλέπει δημιουργείται ένας διάλογος που καταλήγει στο "βρείτε τον τρόπο να με γυρίσετε πίσω".
Αυτό είναι το πρώτο και ισχυρό κίνητρο. Το δεύτερο είναι ότι η προσπάθεια αυτή μόνο ουτοπιστής θα μπορούσε να πει ότι είναι εύκολη. Είναι πάρα πολύ δύσκολη αλλά εάν είναι καλά τεκμηριωμένη κι αν η Ελλάδα είναι χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα μπορέσουμε αυτό να το πετύχουμε».
Καμπάνια για 1.000.000 υπογραφές και αίτημα στην Κομισιόν
Ο Γεράσιμος Δαμουλάκης, δήμαρχος του νησιού, έβαλε έναν μεγαλεπήβολο στόχο: να επιστρέψει η Αφροδίτη της Μήλου στη γενέτειρά της.
Έτσι η δημοτική αρχή του νησιού ξεκινά μία καμπάνια για να επιστρέψει το περίφημο άγαλμα, με απώτερο στόχο τη συλλογή 1.000.000 υπογραφών. Η «εκκίνηση» θα δοθεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο τον Ιούνιο σε αυτό το πανέμορφο νησί των Κυκλάδων.
Από τη στιγμή που θα συγκεντρωθούν οι απαραίτητες υπογραφές, θα υποβληθούν μαζί με το σχετικό αίτημα στην Κομισιόν, όπως επίσης και στην Διοίκηση του Μουσείου, προκειμένου να επιστρέψει η «ξενιτεμένη Αφροδίτη», που βρίσκεται σε γαλλικό έδαφος από το 1820.
«Μία ομάδα νομικών έχουν αποφασίσει ότι δεν πρέπει να πάμε με δικαστήριο να την πάρουμε αλλά μπορούμε να την πάρουμε με πολιτική απόφαση για αυτό και θα συγκεντρώσουμε 1.000.000 υπογραφές, ως μίνιμουμ 1.000.000. Η Ευρώπη ζητάει ως μάξιμουμ το 1.000.000, εμείς θεωρούμε ως μίνιμουμ το 1.000.000 προκειμένου να ζητήσουμε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να το βάλει ως θέμα στην Ολομέλειά του που εκεί πάρα πολλοί, με τους οποίους έχω μιλήσει, θα υποστηρίξουν την πρόταση της Ελλάδας και της Μήλου για το θέμα της Αφροδίτης. Αυτό είναι και το σημαντικό στοιχείο ότι πλέον θα έχουμε μια απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που θα λέει ότι η Αφροδίτη της Μήλου, κάτι το οποίο ποτέ δεν έχει μπει σε αμφισβήτηση, ανήκει στη Μήλο και πρέπει να γυρίσει στη Μήλο»
λέει ο κ. Δαμουλάκης.
Η ιστορία του αγάλματος
Όταν πατάς το πόδι σου στη Μήλο, έχεις την αίσθηση πως συναντάς όλη την ομορφιά της Αφροδίτης ζωγραφισμένη παντού, χωρίς εκείνη όμως να είναι εκεί.
Το άγαλμα βρισκόταν στην είσοδο του αρχαίου σταδίου της Μήλου το οποίο ήταν μέσα από τα τείχη της αρχαίας πόλης. Ήταν μαζί με τον Ποσειδώνα, από τη μία πλευρά η Αφροδίτη και από την άλλη ο Ποσειδώνας. Ο Ποσειδώνας είναι στο Μουσείο της Ακρόπολης.
Η σύντομη ιστορία, θέλει το άγαλμα να εντοπίζεται την άνοιξη του 1820, στο νησί της Μήλου από έναν Έλληνα χωρικό τον Γεώργιο ή Θεόδωρο Κεντρωτά, ο οποίος αποτυγχάνει να κρύψει την ανακάλυψη του από μία ομάδα Γάλλων ναυτικών που κάνουν ανασκαφές στο νησί. Ο αξιωματικός του γαλλικού ναυτικού Olivier Voutier, ο οποίος είναι και αρχαιολόγος, αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για έργο μεγάλης αξίας. Το βρίσκει ο συγκεκριμένος και αρχίζει μία προσπάθεια να το πάρει.
«Το παίρνει και ταλαιπωρείται το άγαλμα»
μας εξηγεί ο Δήμαρχος του Μήλου,
«μέχρι να φτάσει στη Γαλλία. Το παίρνουν από τη Μήλο, μένει μέσα σε ένα καΐκι για κάποιο διάστημα, πάει στον Πειραιά, σκοτώνονται εκεί οι άνθρωποι που δεν θέλουν να το αφήσουν να φύγει και τελικά με το γαλλικό πλοίο φτάνει στη Γαλλία. Εδώ μπαίνει και το ισχυρό επιχείρημα από τους νομικούς, χωρίς όμως να το διεκδικούμε νομικά, ότι έχουμε μία πολεμική πράξη, γιατί είμαστε σε περίοδο πολέμου, με αξιωματικό Γάλλο και μεταφορά του αγάλματος με πολεμικό πλοίο. Δεν έχουμε εμπορική πράξη, πόσο κάνει το αγοράζω, το βάζω σε ένα πλοίο της γραμμής το ναυλώνω και το πάω είναι όλα κάτω από ένα πολεμικό πέπλο.
Αυτό είναι λοιπόν το ισχυρό επιχείρημα ότι δεν υπάρχει αυτό το επιχείρημα ότι το αγοράσανε δεν υφίσταται και είναι ξεκάθαρο ότι το έχουν πάρει και βίαια».
Τον ρωτάμε εάν αισιοδοξεί ότι όλα θα πάνε καλά.
«Θα σας πω κάτι για να σας δείξω πόσο επίμονος είμαι. Το '58 που ήμουν αγέννητος βάλανε ένα θεμέλιο λίθο στις κατακόμβες για να γίνει ένα μικρό εκκλησάκι των Αγίων Πάντων. Το 2011 πριν γίνω δήμαρχος, ήμουν πρόεδρος του σωματείου ξενοδόχων, είχα ξεκινήσει μία προσπάθεια με τον Μακαριστό Χριστόδουλο και ξέρετε πότε πήρα την άδεια για να φτιάξω το εκκλησάκι; Πριν δύο βδομάδες.
Εγώ δεν είμαι της λογικής ότι αύριο το πρωί το κάνω, όταν ξέρω τι σημαίνει ελληνική γραφειοκρατία, ευρωπαϊκή κλπ.
Ξέρω όμως ότι μπορεί κάθε πρωί να βάζεις ένα καινούριο στοιχείο και κάποια στιγμή θα υπάρξουν κι άλλα άτομα, γιατί αλλάζουν τα αυτιά, που θα καταλάβουν και θα βοηθήσουν την προσπάθεια αυτή»
λέει.
( ΥΓ. ΔΙΟΡΑΤΙΚΟΝ: Όπως βλέπετε εδώ οι απόψεις διίστανται και ως προς ποια αγάλματα ήταν μαζί με το της Αφροδίτης, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο πάρθηκε από το νησί.... Η πραγματική αλήθεια;;; Ποια;;; Το μόνο σίγουρο πάντως είναι πως το Άγαλμα της Αφροδίτης ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΤΗΣ!!! )
Το σπίτι της Αφροδίτης
Τι απαντά στους επικριτές του, που υποστηρίζουν ότι είναι προτιμότερο το άγαλμα να εκτίθεται στο Λούβρο παρά στο νησί της Μήλου γιατί
«στη Μήλο δεν έχετε πού να το τοποθετήσετε και με το να είναι στο Λούβρο κάνει καλό στον τουρισμό σας γιατί το βλέπουν περισσότερα μάτια;»
(ΥΓ.ΔΙΟΡΑΤΙΚΟΝ: Πάντα μα πάντα η ίδια δικαιολογία από τους τραμπούκους αρχαιοκάπηλους της Ιστορίας μας.....)
«Παρότι το αρχαιολογικό μας μουσείο, είναι ένα έργο του Τσίλλερ, το οποίο είναι του Δήμου και το έχουμε παραχωρήσει στο υπουργείο Πολιτισμού, είναι ένα καταπληκτικό μουσείο και κτίριο, ξεκινήσαμε και φτιάχνουμε ένα πολύ παλιό ιστορικό κτίριο πάλι στην Πλάκα, στην πρωτεύουσα του νησιού, το ιστορικό κτίριο Θηλέων, εκεί όπου πηγαίνανε τα κορίτσια της Μήλου. Είναι στο στάδιο ολοκλήρωσης και αποφάσισε το δημοτικό συμβούλιο μετά από εισήγησή μου να είναι αυτό "το σπίτι της Αφροδίτης".
Αυτό το λύσαμε. Όσο για το δεύτερο είπαμε πολύ απλά "εμείς θα έχουμε το original και εσείς θα έχετε ένα εξαιρετικό αντίγραφο το οποίο θα μπορεί ο καθένας εκεί να μέσα από το μουσείο σας να δει τι είναι αυτό το μοναδικό άγαλμα της Αφροδίτης της Μήλου"».
Όσο για το αν βλέπει ομοιότητες με την διαμάχη για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, ο κ. Γεράσιμος Δαμουλάκης απαντά:
«Δε θα ήμουν ειλικρινής εάν θα δεν έλεγα ότι αποτελεί έμπνευσή μου η προσπάθεια που έκανε η "αείμνηστη" Μελίνα Μερκούρη. Σας λέω όμως το εξής. Στην περίπτωση των Γλυπτών του Παρθενώνα έχουμε εμπορική πράξη, ένας άνθρωπος, ένας αρχαιολόγος, ένας κλέφτης καλύτερα παίρνει τα Γλυπτά και τα πάει στην Αγγλία. Αυτό είναι μία πράξη εμπορική ακόμα κι αν πλήρωσε. Εδώ έχουμε πολεμική πράξη, είναι περίοδος πολέμου. Και στις δύο περιπτώσεις είναι επαναπατρισμός αλλά διαφέρουν οι δύο περιπτώσεις στα σημεία».
ΥΓ. ΔΙΟΡΑΤΙΚΟΝ: Αν πω ένα "ό,τι να 'ναι" αγαπητέ Δήμαρχε λες.... Θα παρεξηγηθώ πολύ άραγε;;;;)
ΔΙΑΔΩΣΤΕ:
Τα περισσότερα άρθρα είναι αναδημοσιεύσεις που αξίζει να διαβαστούν επειδή κατά τη γνώμη μας ακόμα και μέσα σε κάποιο ψέμα κρύβεται πάντα μια αλήθεια. Στόχος είναι μέσα από την πολύπλευρη ενημέρωση να αποκαλυφθεί. Ή κρίση είναι πάντα δική σας.
loading...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου