Μέχρι πριν από λίγο καιρό, το μόνο στοιχείο που μπορούσε να αλιεύσει κανείς στο Διαδίκτυο για τον 75χρονο ιδρυτή της σειράς σούπερ- μάρκετ Lidl, εκτός βέβαια από οικονομικά στοιχεία, ήταν μια παλιοκαιρισμένη μαυρόασπρη φωτογραφία του, τραβηγμένη την δεκαετία του ’70. Σήμερα βρίσκει και μια πιο σύγχρονη εκδοχή, ενός ψαρομάλλη κυρίου με γραβάτα και γυαλιά, το μόνο «οπτικό» τεκμήριο για το πρόσωπο του Ντίτερ Σβαρτς, του δεύτερου πλουσιότερου ανθρώπου στην Γερμανία και του 29ου στον κόσμο, σύμφωνα με την κατάταξη του έγκυρου περιοδικού Forbes.
Ο κύριος που μοιάζει λίγο με τον Αμερικανό διανοούμενο Νόαμ Τσόμσκι και δεν σου περνάει από το μυαλό ότι πρόκειται για δισεκατομμυριούχο με περιουσία, που ανέρχεται σε 21 δις, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 7% σε σχέση με περασμένα έτη. Η εταιρεία που κληρονόμησε από τον πατέρα του Γιόζεφ, η Swartz Group στην οποία εντάσσονται τα Lidl και τα Kaufland, εχει τζίρο 91 δις και είναι στην δεύτερη θέση της γερμανικής αγοράς μετά την αλυσίδα εκπτωτικών σουπερμάρκετ Aldi. Στην ιστοσελίδα του Forbes, το λήμμα του Σβαρτς δεν συνοδεύεται πάντως από εικόνα καθώς κανείς δεν είναι σε θέση να επιβεβαιώσει ότι η λήψη που κυκλοφορεί όντως αντιστοιχεί στον εμμονικό - με την μυστικοπάθεια - Ντίτερ.
Ο λόγος της αποφυγής κάθε τύπου δημοσιότητας δεν είναι μόνο ο προφανής, ότι δηλαδή μπορεί να χαίρεται την ζωή του χωρίς να τον αναγνωρίζουν στο δρόμο και να απολαμβάνει την ανωνυμία του απλού πολίτη. Ο ζάμπλουτος Γερμανός έχει κάνει την κρυψίνοια, θεμέλιο λίθο της λειτουργίας και των επιχειρήσεών του.
Οι κατά τόπους επιχειρήσεις λειτουργούν μέσα από ένα δαιδαλώδες δίκτυο όπου κάθε κατάστημα αποτελεί ξεχωριστή ομόρρυθμη εταιρεία ενώ δεν εκδίδονται ισολογισμοί και έτσι δεν υπάρχει σαφή εικόνα για τα οικονομικά μεγέθη. Για παράδειγμα, φέτος μετά από 17 χρόνια παρουσίας στην χώρα μας και σε ερώτηση δημοσιογράφου υπήρχε προφορική ενημέρωση ότι ο τζίρος της Lidl στην Ελλάδα υπολογίζεται σε 1,5 δισ. ευρώ. Οπως επιμένουν στρατηγικοί αναλυτές που ξέρουν την αγορά, η νεύρωση του Σβαρτς να κρύβεται από την δημόσια ζωή, λειτουργεί ως διαφήμιση για τα σούπερμάρκετ του ενώ έχει δημιουργήσει ένα είδος μυθικής αύρας για τον ίδιο. Τι γνωρίζουμε εξακριβωμένα γι’ αυτόν;
Πολύ λίγα για τον ίδιο, λίγο περισσότερα για τον πατέρα του. Ο Ντίτερ γεννήθηκε στις 24 Σεπτεμβρίου του 1939 και κληρονόμησε την επιχείρηση από τον πατέρα του το 1977. O Γιόζεφ Σβαρτς είχε μια μικρή επιχείρηση χονδρικής πώλησης φρούτων με την επωνυμία Lidl & Co την δεκαετία του 1930. Αποφάσισε να επεκτείνει τις δραστηριότητές του και στην λιανική πώληση, ανοίγοντας κάποια καταστήματα. Ομως ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος ανέκοψε την ταχεία του άνοδο και χρειάστηκαν αρκετά χρόνια για να ξαναμπεί στο παιχνίδι. Αντί να ονομάσει τον όμιλό του με το επίθετό του (το οποίον στα γερμανικά σημαίνει «μαύρος» άρα θα παρέπεμπε στην μαύρη αγορά), επέλεξε το Lidl, πληρώνοντας δικαιώματα για την χρήση του ονόματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου